Het takelen en bergen van voertuigen waarvan de maximale toegelaten massa groter is dan 3500 kilogram, behoort tot de categorie zware berging.

Een vrachtauto met schade of pech heeft grote invloed op de verkeersdoorstroming en resulteert meestal in lange files. Om de economische schade die hieruit voortvloeit terug te dringen is de Incident Management (IM)-regeling voor vrachtwagens door de overheid in het leven geroepen, ook wel bekend als de CMV-regeling. In een schrijven van Rijkswaterstaat wordt deze Landelijke Vrachtwagenregeling duidelijk omschreven.

Modern probeert de verstoring van de verkeersdoorstroming zoveel mogelijk te beperken door zich actief in te zetten bij de ontwikkeling en het testen van nieuwe en snellere bergingsmethodes. Een volledig uitgeruste calamiteitenauto is in gebruik genomen en in nauwe samenwerking met Rijkswaterstaat heeft Modern een voor Nederland nieuwe bergingsmethode getest, namelijk het gebruik van luchtkussens bij gekantelde vrachtauto’s. Deze methode bleek zo succesvol dat deze inmiddels  landelijk toegepast wordt!

Hieronder ziet u hoe wij zorgvuldig in een woonwijk en zandwagen weer op zijn wielen krijgen door middel van de luchtkussenberging.

Hier ziet u onze grote sleper in actie. De Rode trekker-trailer combinatie stond vast in het gras tot en met de bodem van de vrachtwagen.